FOLLOW US

Lose weight for good. How much can you lose?

We'll match you with the right company that knows what you need.

Medifast
Overall Satisfaction Rating
3.24/5
  • 5 stars
    44
  • 4 stars
    36
  • 3 stars
    34
  • 2 stars
    14
  • 1 stars
    34
Based on 162 ratings submitted in the last year
SHOW RATING DISTRIBUTION

Medifast

ConsumerAffairs Unaccredited Brand

This company is not yet accredited. To learn more, see reviews below or submit your own.

Be in the know

Get trending consumer news and recalls

Thanks

Keep an eye on your inbox, the lastest consumer news is on it's way!

Are you this business? Learn more

Medifast Reviews

Sort: Top reviews
Filter by: Any

A link has directed you to this review. Its location on this page may change next time you visit.

Page 1 Reviews 1 - 10
Rated with 5 stars
profile pic of the author
Verified Reviewer
Original review: Sept. 24, 2019

I purchased an Optavia kit in June 2019. Optavia is actually made by Medifast. The coach who made this purchase for me, did not tell me that I also signed up for monthly shipments. Much of what was sent I did not like and so I ate what I liked and somewhat liked and used real food (healthy options to substitute and get me through the first month. About 3 weeks after I had received my first order I noticed another charge of about $400 on my credit card. I was disgusted to find another shipment was made without my knowledge on top of all the product I had left which I did not like. I am retired and live on a limited income so $400 was a lot but it was a complete waste if I did not use it. I am writing this after reading that someone had product that was sent to them which was melted and Optavia did nothing about.

I do not know what their complete return policy is, but I do know after calling the company about the second order that was shipped without my knowledge that a new customer has a 30 day guarantee! I know this because unbelievably they told me to return everything back to them that I did not like. I boxed it up and shipped it back. I had opened the boxes of everything I returned and tried at least one. I paid for the shipping to return it but saw a credit for many times more than the shipping cost on my credit card. If you have any doubts about what I am telling you I suggest you call the company first! This was my experience! They also either stopped my second order from shipping or stopped it in route and I was refunded for that as well.

After that frustration it has been full speed ahead! I ordered my first order myself and ordered what I liked and a couple of new things. I do this now every month. I order for a month and get it shipped free. I am not sure what you actually have to order to get free shipping. Although I got off to a rough start, this company has been fabulous to work with. Knowing what you like is very important and somewhat critical to success for many of us. I wish Optavia would send a first kit with 2 of everything for a first order. Once we know what we really like we could then get a first order with multiple boxes that would last for a month. That is all I have for suggestions.

Fast Forward... 3.5 months. I did not let the initial start stop me, probably because this company made everything right by me. I am so grateful for that as I am not sure I would have continued if things had not played out like they did. I am 60 years old and was about 40 pounds overweight. I have medical problems from past injuries, autoimmune issues and a few others. My doctor thought this diet/life change would be a good start. My doctor insisted I make a few changes however so I include a slice of Florida avocado and all fruits and vegetable except for ones with the highest carbs. I also include a small handful of nuts each day usually in a salad that is more colorful than a GAY PRIDE PARADE (no offence meant). I seem to not really even care for meat like I once did and am happy with fruits and vegetables on most days. Except for my Optavia I have turned into a raw foodie..

I could have never imagined that this could have changed the way I eat and want to eat so drastically and in such short period of time. Even with the changes that my doctor insisted on, I am down by 20 pounds.. Wow.. Yay! I have not seen this on my scale in about 10 years! I am now not even sure that I should go down another 20 but I am still working it and will decide with my doctor after 15 more is gone. I have no doubts I will do this! I hope you see that I have included both my good and bad experiences here. If you need to lose weight and take it off for good with healthier eating habits, I suggest you give this a try. If you know someone that is using Optavia, you might even try to purchase one of everything that they have to get a better idea of what you will like and not like before you have boxes of them sent to you.

MY FAVORITES... Strawberry shakes, Dark Chocolate with cherry shake, Cheesy Buttermilk Mac & Cheese, Cinnamon Cream Cheese Swirl Cake, vegetable chili, Honey Mustard Sticks, Cinnamon Sugar Sticks, Chocolate Chip Pancakes, Buttermilk Cheddar Biscuits, Decadent Brownies, Red Berry Crunchy O's, Cinnamon Crunchy O's, Peanut Butter Bars, Drizzled Mint Chocolate Bars, Lemon Bars. It is no wonder I was overweight. I appear I still like sweets but with Optavia, these are for the most part just over 100 calories each and they are sweetened with stevia. Optavia/Medifast did right by me and I hope it is the solution you are searching for!

View more
21 people found this review helpful
Rated with 5 stars
profile pic of the author
Verified Reviewer
Original review: April 12, 2019

Optavia is not just a diet but a lifestyle change. It helps us get to our goal weight while teaching us healthier habits one step at a time along the way, both nutritional and mental. So much of why we gain is why we eat, not what we eat. We change the habits that got us overweight in the first place so we shouldn't ever have to diet again. Optavia is has 4 components that bring about success - a Coach, an Educational Component, Community Support and Meal Replacement. The people I see complaining about the company don't seem to be using the coach component nor the education or community support. They should have been reaching out to their coach to help them, rather than rail against the corporation. I have found this company to be full of integrity and they stand behind their people and their products.

As another reviewer stated there was a huge IT change which resulted in many website, ordering and shipping glitches, and yes it took hours to get through on customer service, but the coaches were doing it for their clients. I am here to tell you the plan works, but as anything else in life you need to be ready and take responsibility for what you do. I lost 50 lbs in 5 months and have successfully kept it off since the summer of 2018. I believe in the plan so much I became a coach and have helped plenty of people not only take off weight, but reduce or get off medication for diabetes, high blood pressure, and more. My knees have stopped hurting, I can run down the block without panting and wheezing and I am rocking a bikini at 60. FULL DISCLOSURE - I became a coach for the company but only after being a client and succeeding on the plan.

View more
54 people found this review helpful
Not sure how to choose?

Get expert buying tips about Weight Loss Programs delivered to your inbox.

Thank you, you have successfully subscribed to our newsletter!Enjoy reading our tips and recommendations.
We value your privacy. Unsubscribe easily.
Rated with 4 stars
Verified Reviewer
Original review: April 2, 2019

Hi everyone, FULL DISCLOSURE: I am an Optavia client & coach. Optavia did an IT platform change in February to enable them to be able to handle company growth as they go global sometime this year. I read through a lot of these complaints and my 1st thought is, who are your coaches? Never call Optavia. Your coach is your personal front door to the company. Make them be on hold for 3 hours. (P.S. Your coach can ask their Global sponsor to call in on their line and the wait is much less!)

Here is what I've had happen in the past 8 weeks: 1. Orders taking up to 2 weeks to ship. Yikes! Definitely not the norm in my 4 years with the company. Typically it is 5-7 days. 2. Orders being incorrect. Too many items, too few items, etc. 3. Double charge on a credit card (this has now be resolved by their tech dept). 4. Another coach's client's order being placed under my account (yah, serious headache guys). 5. Clients being locked out of their account and unable to call in to change their orders due to long hold times and it processes anyway. Yep, I feel your frustration. 6. Client being over drafted in their account due to Optavia double charge or inability to log in and cancel an order in time. Yep, that sucks too. In all cases, I have sent an email---absolutely ZERO response from the company (besides the auto email saying, we have received...).

In all cases, I was able to contact my Global sponsor and every issue was handled that day and within 15 min or less. Here are some of the resolutions I was able to get: A. Wrong box of fuelings ordered? No problem, keep it and we will resend your order for free. B. Missing items. Not a problem, items resent and received within 2 days, PLUS 3 bonus boxes of fuelings for the inconvenience. Yep, so true... ask your coach. C. Over drafted due to double charge? Charge removed immediately. 3 boxes sent out of client choice for free. Client called bank and explained and overdraft fees were removed (this was with Chase bank).

Every single issue resolved with professionalism and care. You just need to be able to reach them. Please call your coach--it is their job, not your's. Don't waste your time or frustration. All of these reviews are true--I am sure of it! Here's the deal, Optavia helped me lose 165 lbs and is teaching me to keep it off with community support and mindset education--no one has this element. The program works. Customer Service is a complete cirrus temporarily, but they are working out the kinks so use your coach for a stress free experience! There's no fraud here! Let your coach handle your issues. Peace!

View more
55 people found this review helpful
Rated with 5 stars
profile pic of the author
Verified Reviewer
Original review: Feb. 18, 2019

I've been on this 5 & 1 plan for three weeks now and I've lost 16 pounds so far. My goal is 90 pounds. Most people who look at this and write a negative review I believe look at this as a diet. It's not a diet, it's a change of habits. And the key I found is you've got to read the book at least the first 5 to 6 chapters. You'll understand why we struggle with our weight gain and loss. How the food industry works against you to get you addicted and buying more food than you need. Once you understand the science behind the scenes it is a lot easier to go on the plan and stay on the plan. The food is fine, I've only found one item I didn't like. Mark Twain said it best. "The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like and do what you'd rather not."

If you have weight issues and are on a bunch of meds this program works! Maybe some of the food tastes "yucky" to you. But think about it. You got overweight by eating all the sweet and really tasty food. So you got to ask yourself do I want to continue the way my life is and take medications and eat the food I want. Or do I want to be rid of my medications and be the person that I want and for that I will forgo the things I like. Remember for most of us it's a lifestyle change.

View more
101 people found this review helpful
Rated with 5 stars
Verified Reviewer
Original review: Jan. 21, 2019

After reading many other reviews, both good and bad, I wanted to weigh in on the Optavia plan. I have been overweight/obese for most of my life. However a few years ago I crossed into morbidly obese. I also had diabetes and severe asthma plus a bunch of lesser things. I wore an insulin pump. I took lots of inhalers, pills, nebulizer etc. for my asthma. I was very sick and depressed. My grandson was complaining that I wasn't doing things with him because I felt sick all the time. I was terrified of surgery for so many ways but especially because I knew too many failures and too many that didn't lose as much as I needed to anyway.

Enter Optavia. After 18 months, I stopped take insulin and became diet controlled. My asthma is still a problem, but I am taking half or less of the meds I took. Other things also resolved or improved, AND I am down by 185 pounds!!!! In other words I go to normal stores and buy normal clothes. There are many things I could complain about. I have a lot of nutrition education. I have a degree in biology. I was an EMT. I disagreed with some of the rules and had research to back it up. I did not like the food. I could go on and on. But I was desperate and headed for an early grave.

Here are the pluses- did I mention I lost 185#? The Optavia program works. Period. I don't need to love my food. I need to eat to sustain my body. I can other things and I can eat to live. Most of the food is ready to eat or almost ready. Add 3 T water into provided disposable dish, microwave for 1 min, cool, and eat. Or tear open the wrapper on a bar. After a while some of the food will seem tasty. The food on Optavia is healthy. No artificial stuff. It is sweetened with stevia. Each fueling contains carbohydrates, a bit of fat, carbs, protein, and fiber. They also are fortified with many vitamins and a probiotic. So this is easy and keeps me out of the kitchen which is one way to eat less.

The coach and other materials are a big key to success. My coach kept me on track. Not through keeping track of my compliance but on meeting my goals and not giving up. She allowed me to work the program in my way, but encouraged me to make choices that would lead to success. I have been in transition for about 5 weeks, and I have not gained weight overall.

Yes it is expensive. So are insulin, inhalers, other drugs, sickness, special equipment, even with good insurance. Yes I could go on a keto diet on my own. I have been on many diets and had success. But with this I don't have to plan to make special diet meals. I don't have to do much or any work to eat. Some people are upset that the coaches get paid from the food you buy. As frugal as I am - and frugality can equal weight gain- losing the weight is saving me a lot of money so far. I don't want to ever do this program again! But I am glad I did. I would recommend it to anyone whose doc will OK the program.

View more
147 people found this review helpful
How do I know I can trust these reviews about Medifast?
  • 2,112,157 reviews on ConsumerAffairs are verified.
  • We require contact information to ensure our reviewers are real.
  • We use intelligent software that helps us maintain the integrity of reviews.
  • Our moderators read all reviews to verify quality and helpfulness.

For more information about reviews on ConsumerAffairs.com please visit our FAQ.

Rated with 1 star
profile pic of the author
Verified Reviewer
Original review: Nov. 9, 2019

I have used this product in the past with really good results. I have to say the food isn’t very good but it works if you can stand it. My second order comes as an auto ship. They did an email at 2 am Sunday night. I call Monday morning to cancel my order and they said no problem it’s canceled. Nope 3 days later I have a box at the front door. It’s Medifast and With all the wrong food. I have never ordered any of this stuff. So I call to get a return label and Find out... I have to pay to return their wrong order! No way am I ever ever going to use this company again. The guy in customer service said he try to explain to upper management and try and give out a paid return slip to me. Are you kidding me???? I paid postage to get it to me and now I have to pay postage to send it back!!! ITS NOT WORTH IT!!! Stay away far far away!

3 people found this review helpful
Rated with 1 star
Verified Reviewer
Original review: Oct. 28, 2019

In reading reviews which I wish I would have BEFORE I ordered it's the same thing across the board. The auto-ship is a scam for sure. You get an email that you are about to get an auto-ship that by the way I did not sign up for. I immediately call them within 10 minutes of the email and they tell me they stopped it. The girl on the phone said "we just don't sign people up for auto-ships Ma'am". I argued that I knew nothing about it! 2 hours later I get I get another email stated that my order shipped out. I call back again and they tell me it can't be stopped. These people that answer the phone have nothing to do with Optavia or Medifast. They are strictly order takers. Try to get your money back OR your shipping fees back! What a joke!

2 people found this review helpful
Rated with 1 star
Verified Reviewer
Original review: Oct. 14, 2019

I wanted to lose a few pounds before the holidays. The convenience of grab and go type meals was appealing and I lost 15 pounds in 3 weeks. The problem was I was told I could cancel at any time, so I did. Then I got an email about a recurring order so I went online and found I could only review but couldn't change anything. I contacted my coach, we sat together and changed my order to zero items in my cart and He called to cancel recurring order. Then I get another email saying my order was processed and my card was billed $500... I called Customer service and was told that I had been taken off of recurring order but was shipped and billed anyway? Was then explained that I would have to ship products back and would take 2 weeks to get my money back.

If the mistake was made on Optavia's behalf they should release my funds immediately, at the very least 2 business days, but 2 weeks is a load of crap! I will never do business with a company that promotes care and concern for my well being and quality of life all the while taking my account info hostage and exacting payment without my permission and making the process so difficult to get your money back that most would get frustrated with the hassle and just take the loss. I see what you're doing Optavia, you just want my money. Well your lack of integrity has lost me as a customer and I will discourage everyone I ever hear of that wants to try your company. Have some integrity, your product should sell itself without you having to scam people for payments.

View more
11 people found this review helpful
Rated with 1 star
Verified Reviewer
Original review: Sept. 25, 2019

An order was processed for me without notification. I called the same day for cancellation and was told it was a glitch in the system that I was not notified and that it was caught in time to cancel. A couple days later a shipment email came through and I was charged for the order. I called again and was told it had been marked as RTS and I would get a refund in 5-10 days. I finally received a refund but it was minus shipping costs so I called again.

I spoke with two very rude CS reps, one being a supervisor, and I was told there was nothing anyone could do but put in a request for shipping refund with a department that was internal only and I would not be able to speak with anyone in that department. Finally I was put on the line with floor supervisor Brandon and he expedited the request for shipping refund, expedited the request to correct the glitch in my account (apparently it was still not fixed from 20 days earlier), and sent me free boxes to make up for the frustration. He is the only reason I didn't cancel my account completely.

I hate to write it this way because I have been in CS myself, and been on the other end of an angry customer, and I realize my one tiny account isn't going to make a difference in the long run to this company. But I have been a customer for 1.5 years and never had an issue, never returned an item, never fought over pricing, etc. until now. And this is all due to a glitch in my online account that is not my fault, but I am being charged as though it was.

It is unfortunate that the supervisor before him, Ti, did not handle the situation appropriately. She had every opportunity to de-escalate the situation just as he did, but she chose to argue with me and tell me there was nothing she could do and there was no one else she could pass me to that could help me. She refused to give me contact information for her supervisor or transfer me to him (she said he wasn't in today and she didn't know what day he would be back, which sounds like a crock of ** to me). I asked for the quality department to submit a complaint, and that is when she transferred me to Brandon.

I admit I was rude back to her and cut her off multiple times when she continued to tell me no one in the company could help me or talk to me, and didn't give any more ideas of how to make this situation better. She portrayed that she didn't care about my situation, which I could understand if it were me that made a mistake in the first place and then was calling to get something for free, but that was not the case...and to not even apologize for the online glitch that caused the situation is baffling to me. I realize that $21 seems like an insignificant amount, but I do not feel I should have to pay that for a glitch in the company computer system and that a supervisor, Ti, would understand why that is frustrating.

View more
15 people found this review helpful
Rated with 1 star
profile pic of the author
Verified Reviewer
Original review: Sept. 11, 2019

I'm actually a fan of the products and like the convenience of the bars. They are easy to grab and go. My last order came with everything melted. I thought it would be an easy fix of a call and they would ship out a new order. I sent them pictures to prove that the order was melted and I was told to freeze them. That didn't work as half the bars just stuck to the wrapper, or were so hard I thought my teeth would break. I called back and was hung up on. I tried again and was told to suck it up. This is not a way to treat customers who are paying a premium price to stay on a diet.

13 people found this review helpful
Loading more reviews...

Medifast expert review by JJ Virgin

Two programs feature home-delivered, 30-day, easy-prep, prepackaged food kits. No refrigeration or freezing. Prices start at $299. Supplements optional. Food journal, guides, blender bottle included.

  • Rewards program: With the Medifast Advantage automatic delivery program, orders between $149 and $249.99 earn 5% off the next order and a $5 flat shipping rate. Orders over $250 earn 10% off the next order and immediate free shipping.

  • Money-back guarantee: If you’re not satisfied with your order for any reason, return your product within 30 days of receipt for a full refund, less shipping and handling fees. Once received, refunds are processed within two business days.

  • Best for dieters with food sensitivities: Vegetarian, kosher and gluten-free needs are addressed, in addition to those of Type 1 and 2 diabetics, seniors, nursing moms, teens, those on thyroid medication, Coumadin users, those with gout and patients who underwent bariatric surgery.

  • Goal maintenance and transitioning: The Thrive by Medifast healthy living plan helps users transition from a weight-loss to long-term lifestyle plan.

  • Support: A free health coach will mentor and guide you towards your goal. Brick-and-mortar weight control centers are open to members in five states.

  • Lose weight fast or gradually: Medifast Go! delivers fast weight loss for $329 with a standard or gluten-free kit. Medifast Achieve is a more flexible plan costing $299 or $399 with supplements. Dieters eat six times a day on both plans.

Profile picture of JJ Virgin
JJ Virgin Weight Loss Programs Contributing Editor

Celebrity Nutrition & Fitness Expert JJ Virgin is author of New York Times bestseller “The Virgin Diet: Drop 7 Foods, Lose 7 Pounds, Just 7 Days.” She is also the best-selling author of “Six Weeks to Sleeveless and Sexy” as well as a prominent TV and print media personality.

Medifast Company Information

Company Name:
Medifast
Website:
www.medifast1.com
Make the best choice, every time

Join our community to stay up-to-date with the latest reviews, recall notices, and brand recommendations.

Our community members are happier with their purchases than consumers who didn’t research before buying. To see why, sign up below!

THANK YOU

Keep an eye on your inbox, the latest consumer news is on its way!